×

Szükségünk van a Te segítségedre is! - Ha támogatni tudsz minket, akkor a MagyaRock Hírességek Csarnoka Egyesület bankszámlaszámára - K&H Bank 10403239-50526686-48521004 - tudsz utalni nekünk! Kérjük, hogy a közlemény rovatba ne feledd el beírni: passzio, hogy a támogatásod célba érjen! Ciki, vagy sem, de sajnos idáig jutottunk! E finita la commedia...

 Pink Floyd - TEY 17 - 1971 Reverber/ation - konklúzió (2017) 

Megjelent: május 05. péntek 00:05
Szerző: Joze
    Lemezismertetők 

Az (elvileg) 1971-et összegző Reverber/ation gyűjteményben csak egy CD található, ami édeskevés. Valamint egy BD és egy DVD, ami viszont a rendelkezésre álló felvételek fényében simán elégséges. Bár nagy kérdés, hogy ha a Live At Pompeii film is ide, vagyis a helyére került volna, akkor a kiadvány illetékesei a megfelelő minőség érdekében dupla réteges optikai lemezeket használtak volna, vagy maradt volna a buhera tömörítgetés, "jó az úgy ezeknek" mentalitással...



Ha támogatni tudsz minket, akkor a MagyaRock Hírességek Csarnoka Egyesület bankszámlaszámára - K&H Bank 10403239-50526686-48521004 - tudsz utalni, a közlemény rovatba kérjük ne feledd el beírni: passzio.

Kedves Barátaink! Oldalunk lelke, sorsa fordulóponthoz érkezett. Egy végtelenül anyagias, politikával átitatott világban, minket is lassan-lassan utolért a nagy kérdés, merre vezet tovább az utunk, vagyis őszintébben: "lesz-e a haszon őszire?" Sok éve már annak, hogy páran - merő lelkesedésből - úgy döntöttünk: létrehozunk egy független zenei oldalt, ahol szabadon leírhatjuk a véleményünket. Mindentől és mindenkitől függetlenül fogtunk bele ebbe a nagyon komoly feladatba, ami az elmúlt több, mint tíz évben sok ezernyi egyéni hangú, reményeink szerint mások számára inspiráló és vitaindító írásmű formájában valósult meg. Az aktuális divatoktól és trendektől függetlenül értékeltük a körülöttünk lévő zenei világot, csak a minőséget figyelembe véve, magunknak is a valóságot keresgélve.

Függetlenségünk időközben ezernyi értéket teremtett. Olyan emberekkel készíthettünk interjúkat, akikkel mások nem beszélgettek, ma már ismeretlennek számító régi hősöktől kérdeztük meg a múltjuk titkait - és ők a függetlenségünk miatt, őszintén mesélték el az életüket. Az évek alatt sok száz cikksorozatot írtunk, mélységében felderítve és elmesélve hazai és külföldi zenekarok életművét, sorsát. Közben olyan véleményeket is megfogalmazhattunk, amiket mások nem szoktak. Mindezzel többek, mások lettünk, mint Tisztelt - és szintén alulfinanszírozott - sorstársaink. A nagy kérdés pedig a cikkek számával és oldalunk értékeivel egyre csak növekedett: "lesz-e a haszon őszire?" És a válasz is egyre nevetségesebbnek tűnt: "semmi, nulla, zéró, mindenkinek ez a hobbija, akinek nem inge, az nem veszi föl!"

Most a sorsunk újra fontos kérdéssé kezd válni! A létező út is világosnak tűnik. Feladjuk az oly régen és féltve őrzött függetlenségünket, vagy sem? Az árát mindenképpen megfizetjük a döntésünknek, hiszen a lelkesedésünk a pénzünkkel együtt fogy. Ezért a szokásos kérdést kell feltennünk: hajlandó vagy-e anyagilag támogatni az általunk végzett munkát? Örülnénk, ha támogatnál minket, cserébe mi - a szokásos kötelező: hirdetésed megjelenítése mellett - a folytatást tudjuk felajánlani! És sajnos jelzésként kell értékelnünk, ha ezen felhívásunk után nem érdekel a sorsunk. A végső döntésünket majd a pénztárcánk alakulása alapján hozzuk meg... és akkor még a kötelező, mégis egyre halasztott fejlesztéseinkről nem is beszéltünk...

Ha megteheted, támogass minket, a függetlenségünket, akkor is, ha nem értesz egyet a véleményünkkel! Mert mit kezdesz majd azzal, ha mindenki csak veled bólogat... és senki sem mond neked más nézőpontot? Mert, ha nem tudod, hogy létezik Epres Túrótorta, akkor azt sem tudod eldönteni, hogy izlik-e, vagy nem!?

Ezer forint is segít, de egymillió többet, tízmillióért pedig személyes köszönőlevelet is írunk, ha akarod! Köszönjük!





A szokás szerint gyenge kivitelű és anyagminőségű digibook a három lemez és a szokásos egyszerű szöveges booklet mellett tartalmaz még négy darab kisméretű nyomdai replikát is. Utóbbiak közül két érdekesebb emelhető ki. Az egyik egy Harvest - EMI Records promóciós lap, zenekari ismertető, abból az időből, amikor a kiadók még érdemben dolgoztak a bandáik előrelépése érdekében.

A szinte tökéletes, tanítanivaló tömörítéssel operáló, pár bekezdéses adathalmaz elfér egy lapon, két oldalon, miközben minden lényeges információt megoszt a leendő partnerekkel. A vérprofi anyag azért is figyelemreméltó, mert promóció szempontjából nem számít fő csapásnak. A kiadó gyakorlatilag csak "besegített" a Pink Floyd szintén professzionális szakemberekből álló menedzsmentjének.

A másik figyelemreméltó darab pedig szintén a kiadóhoz köthető, egy korabeli szellemes Meddle plakát, mely sajnos összehajtva került a kötetbe. A lemezborító "füles" tematikáját hangsúlyozó alkotás a maga nemében ugyanolyan zseniális, mint maga az LP cover, vagy az albumon hallható zene. A "humanizált", képregény- vagy karikatúraszerű érzékszervek szinte már a The Wall képi világát vetítik előre, miközben a reklámanyag remekül kihangsúlyozza és rögzíti, hogy a borítón a víz alatt valóban egy emberi fület láthatunk.

Persze, ahogy eddig is voltak ok nélküli okoskodók, ezután is lesznek olyanok, akik majd vitába szállnak azzal, hogy az albumborítón nem az látható, ami. Vannak dolgok, amik a világ végezetéig változatlanok, változtathatatlanok maradnak... Eddig sajnáltam, hogy ez az erős vizuális elem kimaradt a Meddle ismertebb újrakiadásainak bookletjéből, most viszont nagyon örülök, hogy a szélesebb közönség számára is elérhető. Ezt a képet tényleg látni kell, miközben az ember fia, vagy lánya füleivel a One Of These Days-től az Echoes-ig tartó ösvényen halad...

I. A félig teli pohár

Az önmagához képest kifejezetten rövidkére sikeredett 1971 - Reverber/ation kötetben kevés olyan dolog található, mellyel tökéletesen meg lehetne elégedni. Az egyik feltétlen az 1971-es BBC rádióadás, a második Paris Cinema anyag hivatalossá tétele. Bár a Blues nem került vissza az anyagba, így a kapcsolódó bootlegek is maradnak a polcon a megszokott helyükön, mégis hatalmas előrelépés ennek a rendkívül fontos koncertfelvételnek a hivatalos kánonba emelése. Furcsa dolog az emberi lélek működése, hiszen az anyag (kalózkiadásban) eddig is szinte minden értelmesebb lemezboltban megtalálható volt, illetve ezer helyről le lehetett tölteni (ilyen-olyan minőségben persze), de csak nemrég vetődtek rá a tömegek, mikor kiderült az Early Years tracklistje.

Kicsit olyan ez, mint a papírpénz és a mögötte álló aranyfedezet. Valamiért még illegálisan is csak azt hajlandó letölteni a tömeg, ami hivatalosan is létezik. Is-is. Hasonlóan a The Endless River esetéhez, hiszen sokan csak az első konkrét albuminformációk után csodálkoztak rá a komoly gyűjtők és floyderek körében évtizedek óta közismert Division Bell outtake-ekre...

A Reverber/ation anyag másik kiemelkedő darabja a videó-összeállításban szereplő, Royaumont "templom koncert" közel húszperces tévéfelvétele. E minden tekintetben kitűnő felvétel ez idáig a kalózok körében sem volt túl ismert, a legtöbb bootleg-gyűjteményből hiányzik. Miután az átlag rajongó ("minden fenn van a neten" címszó alatt) sem igazán találkozhatott még vele, így komoly fegyvertény, hogy az Early Years kapcsán, annak keretén belül sikerült visszahozni a köztudatba.

Sajnos maga a 1971 - Reverber/ation összeállítás ezzel együtt is elég féloldalas és erőtlen, de ez a durva szerkesztési hibán (hiányzik belőle a Live At Pompeii) túl annak is köszönhető, hogy nem nagyon volt több, hasonló horderejű anyag az adott évből.

A Reverber/ation erősen hasonlít a Mark IV Deep Purple Phoenix Rising című kiadványára, ahol a fél órás Rises Over Japan koncertvideón túl csak ilyen-olyan-amolyan részletek és interjúk láthatók, hallhatók a DVD-n, illetve a Blu-ray változaton. További jó minőségű koncertvideók híján innentől már a nézőn áll, hogy érdekli-e egy ausztrál interjú vagy nem... De mivel más nincs, ezekkel és hasonlókkal kell beérni. Nyílt titok, hogy engem nagyon is érdekel, sőt napokig leköt az ilyesmi, de a zenehallgatók többsége azért bőven beéri kevesebb információval és sajnos sokkal rosszabb minőségű hangfelvételekkel is...

Szintén jó és fontos Ian Emes French Windows animációs filmjének hivatalos Pink Floyd anyagon való publikálása, mely megfelelő sorozat-szerkesztés esetén még nagyobbat üthetett volna. Mindenesetre, miután a Pulse 2006-os kibővített dupla DVD változatán már kiadásra került a Time általa készített filmje, tíz évvel később a One Of These Days is a rajongók polcaira kerülhet.

Ennek megint van jelentősége, hiszen az 1972-ben, tehát már a Dark Side Of The Moon turnéja alatt készített French Windows-ban feltűnnek azok a sajátos megoldások, jellemző elemek, húzóerőt képviselő képsorok, például a repülő órák, melyek később részét képezték a híres előadás háttérvetítéseinek. Ezért a két Emes-film szorosan összetartozik. Egy normálisan szerkesztett 1972-es kötetben szépen ki is lehetett volna bontani a témát, de sajnos nem így történt...

II. A félig üres pohár

Az egy darab Nothing demó, illetve az Echoes quadrofon változata jó dolog, de mindkettő csak arra jó, hogy felkeltse az érdeklődést a teljes demógyűjtemény, illetve teljes quadrofon, vagy surround Meddle album iránt. A kielégületlenség rendszerint rossz szájízt szül. Ezt megspórolhatták volna. Előbbinek, a korábban publikálatlan demónak ennek ellenére is lehet örülni. Utóbbi azonban kifejezett arcátlanság. Vagy hagyni kellett volna az egészet a fenébe, vagy a többi Meddle dalt is elérhetővé tenni a menüben. Ez a fajta kicsinyes gagyizás nem méltó a Pink Floyd névhez. Sokak nevében fogalmazom meg, hogy ilyet soha többé nem akarunk megérni.

(Sajnos ez a kötet sem mentes a szerkesztési hibáktól, a teljes díszdoboz 1971-es Blu-ray korongjára ugyanis felkerült a teljes Meddle album is, ám a menübe "elfelejtették" belinkelni. A hanganyag így közvetlenül nem érhető el, csak a lemezt számítógépes optikai meghajtóba helyezve, megfelelő programmal "kibányászva".

Nem igazán érthető a koncepció, hogy csak az Echoes szerepel a végleges menüben, hiszen bőven elegendő hely maradt a teljes albumhoz és a kiadvány értékét is nagyban emelte volna. Arról nem is beszélve, hogy mindegyik kötetre feltehették volna a vonatkozó nagylemezeket nagy felbontásban, illetve térhatású hanggal. - BCs)

1971 megfelelő feldolgozásához ráadásul nemcsak a quadrofon-surround Meddle album, illetve az ahhoz tartozó demók hiányoznak nagyon, hanem a Dark Side Of The Moon korai demófelvételei is, melyeket még novemberben rögzítettek Watersék. Közvetlen a Live At Pompeii olaszországi felvételei és a Meddle LP októberi megjelenése után, de még a Dark Side Of The Moon Tour 1972. januári próbái, illetve január 20-i első brightoni előadása előtt.

Egy következő körben nemcsak, hogy illendő, de egyenesen kötelező volna közkinccsé tenni a Meddle korszak demóit. Ahogy a rendkívül érdekes '71-es turné koncertfelvételeiből is bőven lehetne mit szemezgetni. Ha csak a 4Shure Records kalózkiadó kínálatában található tizennégy lemezes Fairy Tales box bootleg koncertfelvétel, illetve demókínálatát vesszük alapul, vagy a Harvested Records kapcsolódó bootleg-kiadványait, akkor is bőven volna mit feldolgozni. És hol van akkor még a sok egyéb bootleg, illetve évtizedek óta dobozban porosodó 1971-es Pink Floyd felvétel?

Természetesen a Live At Pompeii CD-nek is ebben a kötetben lett volna a helye. Méghozzá saját jogon, teljes egészében, a borítóban szereplő tracklisttel és nem egy félrenyomott, összecserélt, utólag odadobott bónusz lemezként egy másik - évszámát és szerkesztését illetően rossz - dobozban. Ugyanígy a Pompeii mozinak is, ráadásul nem a szétvágott összekavart anyagnak, hanem az eredeti 1971-es koncertfilmnek. E mellett még simán felfért volna a '72-es kötetbe a Dark Side Of The Moon stúdiófelvételekkel kibővített második kiadás, alternatív változat, Live At Pompeii second edition is. Ami most van, az ultra gagyi, érthetetlen és vállalhatatlan.

Érdemes felidézni a The Beatles 1995 és 1996 között kiadott háromrészes Anthology sorozatát. Az audió részre, a három dupla CD-re jó érzékkel válogattak a megfelelő korszakhoz tartozó felvételekből. Bár nyilván nem került fel minden, de egyik kötet esetében sincs hiányérzete a hallgatónak. Alaposan be lettek mutatva az adott évek albumai, demókkal, próbatermi felvételekkel, alternatív változatokkal, feldolgozásokkal, outtake-ekkel. A nyolc LaserDisc-en, illetve nyolc VHS kazettán (manapság már inkább a 2003-as, öt DVD-s verzió kapható) pedig a kellő alapossággal dolgozták fel az aktív éveik történetét. Költői kérdés, hogy hol van ettől a Pink Floyd Early Years sorozata?

A videóanyagon mindenesetre nem agyaltak túl sokat. Szimpla időrendi sorrend. A két nagyon kilógó, gyenge felvétel meg jobb híján maradt a végére, extraként. Sajnos nagyon nehéz így DVD-t, vagy a Blu-rayt egyben végignézni. Ha más nem is, a Reverber/ation mozgóképes része igényelt volna némi szerkesztést. A Live At Pompeii film lemaradásáról, pedig csak mint skandalumról szabad megemlékezni. Sajnos mindig van lejjebb.

Az 1971 - Reverber/ation a rövid, de igen jó hanganyag, a művészi értéket képviselő zseniális plakát, és az érdekes filmek ellenére is könnyűnek találtatott. Ennél sokkal többet érdemelt volna a Pink Floyd, ahogy a Meddle album is.

Folytatjuk!

A sorozat részei:

TEY 00 - Bevezető az Early Years-ről szóló sorozathoz (2017)
TEY 01 - Az Early Years 1965-1972 kiszerelése (2017)
TEY 02 - Az Early Years 1965-1972 hibái (2017)
TEY 03 - Cambridge St/ation 1965-1967 audio (2017)
TEY 04 - Cambridge St/ation 1966-67 video (2017)
TEY 05 - Cambridge St/ation 1965-1967 konklúzió (2017)
TEY 06 - 1968 Germin/ation - audio (2017)
TEY 07 - 1968 Germin/ation - video (2017)
TEY 08 - 1968 Germin/ation - konklúzió (2017)
TEY 09 - 1969 Dramatis/ation - audio (2017)
TEY 10 - 1969 Dramatis/ation - video (2017)
TEY 11 - 1969 Dramatis/ation - konklúzió (2017)
TEY 12 - 1970 Devi/ation - audio (2017)
TEY 13 - 1970 Devi/ation - video (2017)
TEY 14 - 1970 Devi/ation - konklúzió (2017)
TEY 15 - 1971 Reverber/ation - audio (2017)
TEY 16 - 1971 Reverber/ation - video (2017)
TEY 17 - 1971 Reverber/ation - konklúzió (2017)
TEY 18 - 1972 Obfusc/ation - audio (2017)
TEY 19 - 1972 Obfusc/ation - video (2017)
TEY 20 - 1972 Obfusc/ation - konklúzió (2017)
TEY 21 - 1972 Obfusc/ation - újrakiadás (2017)
TEY 22 - 1967-1974 Continu/ation - audio (2017)
TEY 23 - 1967-1972 Continu/ation I. video (2017)
TEY 24 - 1969-1972 Continu/ation II. video (2017)
TEY 25 - 1967-1972 Continu/ation - konklúzió (2017)
TEY 26 - Early Singles 1967-1968 - audio (2017)
TEY 27 - Early Singles 1967-1968 - konklúzió (2017)
TEY 28 - Cre/ation 1967-1972 (2016)

Jozé - A szerző rockszakíró, a Hungarian Pink Floyd Club tagja, melynek 2005-óta elnöke is. A megjegyzéseket, lábjegyzeteket egy másik klubtag, Bollók Csaba zenei újságíró fűzte hozzá. A cikksorozat a készülő új Pink Floyd könyvből tartalmaz kivonatos részleteket.



rovat lapozó


Még, még, még...




 

Ajánló









Ez is érdekelhet

Steelheart - Through Worlds of Stardust (2017)
A Steelheart egy 1990-ben, a connecticuti Norwalk-ban alakult hard rock és glam metál zenekar, élén Miljenko Matijevic-csel, akinek a sok oktávos énekhangja sok

Tovább...
Foo Fighters - Concrete and Gold (2017)
A Nirvana egykori dobosa, Dave Grohl '94-ben, Seattle-ben alapította meg saját alternatív rock, post-grunge és hard rock keverék zenekarát, a Foo Fighters-t...

Tovább...
H.e.a.t - Into The Great Unknown (2017)
A 2007 januárjában, a svédországi Upplands Vasby-ban alakult H.e.a.t egy nagyon tehetséges és fiatalos hard rock csapat, rádióknak szánt dallamokkal. A csapatnak legutóbb 2014-ben

Tovább...
Living Colour - Shade (2017)
A New York-i Living Colour 1984–'95 között a kommersz crossover-pop-rock műfaj egyik legfontosabb alakja volt! A klasszikus heavy torzított gitárjához funkot,

Tovább...
Kaipa - Children Of The Sounds (2017)
A '73-ban induló svéd progresszív rocker Kaipa annak idején - a későbbi Flower Kingsből - bemutatkozási lehetőséget nyújtott Roine Stolt-nak, aki 2002-ben - a ma is a csapattal

Tovább...




Koncertek 2017. október 23. és 2017. november 08. között:









Klipmánia